مقایسه پی اس فور با ایکس باکس سری اس

بین مطالب وب سایت جستجو کنید

همه چیز درباره کنسول و بازی های روز جهان در این بلاگ نوشته می شود.


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
gamer
14:54
یک شنبه 10 بهمن 1400

این مقایسه بین دو کنسول بازی از دو نسل متفاوت و دو شرکت متفاوت است. PS4 مربوط به نسل هشتم از کنسول های بازی یک شرکت ژاپنی به نام سونی و XBOX سری اس مربوط به نسل نهم از کنسول های بازی یک شرکت امریکایی به نام مایکروسافت است. هر چند که در حال حاضر هر دو کنسول در چین تولید می شوند ولی به هر حال مالکیت اصلی این کنسول ها مربوط به این دو شرکت است. پس با خواندن این مقاله می توانید بهترین تصمیم را برای خرید هریک از این کنسول های بازی را بگیرید.

 

مقایسه پی اس فور با ایکس باکس سری اس

 

پی اس فور و ایکس باکس سری ایکس

همانطور که میدانید اکنون پلی استیشن 4 در دو مدل اسلیم و پرو در بازار یافت می شود که مدل پرو با پشتیبانی از رزولوشن 4k و سخت افزار قدرتمند تر عملکرد بهتری دارد. با این وجود این 2 کنسول تنها از بازی های نسل هشتم پشتیبانی می کنند و با ورود PS5 به بازار، فاصله زیادی تا پایان پشتیبانی ندارند. ایکس باکس سری اس اما یک محصول تازه نفس محسوب می شود که به گفته مایکروسافت تا زمان عرضه کنسول های نسل بعد پشتیبانی می شود. با این وجود محبوبیت زیاد بازی های پلی استیشن در ایران موجب شده تا بسیاری از کاربران خرید این کنسول را به خانواده ایکس باکس ترجیح دهند. در ادامه نگاهی به ویژگی های این 2 کنسول جذاب می اندازیم تا ارزش خرید هرکدام را بررسی کنیم.

مقایسه Xbox One S و PlayStation 4 Pro از لحاظ گرافیک

 قابلیت برجسته هر دو کنسول، رزولوشن ۴K آن هاست. اما هر دو کنسول قابلیت اجرای بازی ها به صورت ۴K واقعی یا Native را ندارند. هر دوی آن ها از Upscaling برای نمایش محتوای ۴K استفاده می کنند.

بازی ها به صورت استاندارد با رزولوشن ۱۰۸۰ یا Full-HD ساخته شده، و برای نمایش آن ها به صورت ۴K، باید اندازه هر پیکسل را ۴ برابر کرد. به نوعی کاری که این کنسول ها انجام می دهند، کش دادن تصویر است اما آن ها از تکنولوژیی استفاده می کنند تا تصویر کیفیت پائینی نداشته باشد.

در واقعیت، هر دو کنسول بازی ها را تا رزولوشنی بین ۱۰۸۰ و ۴K ” کش” داده، سپس از تکنولوژی به نام “Checkerboard Rendering” استفاده می کنند تا بازی، تمام صفحه تلویزیون ۴K را اشغال کند.


بحث Checkerboard rendering کمی پیچیده است بنابراین از آن می گذریم. اما از لحاظ کیفیت، Upscalingی که PS4 Pro انجام می دهد بسیار به ۴K واقعی نزدیک بوده و از کیفیت اکس باکس وان اس بسیار بهتر است.

اما نکته ای که برای کنسول پرو کمی نا امید کننده است، این است که پشتیبانی از رزولوشن ۴K به سازنده بازی ها بستگی دارد. بسیاری از بازی های برای کنسول پرو بهینه شده اند اما بسیاری از بازی های کنونی قرار نیست از آن پشتیبانی کنند.

قابلیت HDR یا High dynamic range قابلیتی دیگری است که درباره آن بحث می شود. هر دو کنسول قابلیت اجرای آن را دارند. سونی در یک شاهکار نرم افزاری، این قابلیت را به صورت نرم افزاری برای کنسول های PS4 هم منتشر کرد. بنابراین بازی هایی که از این قابلیت استفاده خواهند کرد بسیار بیشتر خواهند بود.

 

مقایسه Xbox One S و PlayStation 4 Pro از لحاظ بازی

 مقایسه ps4 و xbox s

تمام اهمیت گرافیک قوی به بازی هایی است که برای کنسول ها منتشر می شوند. هر دو کنسول در بازی های انحصاری های بسیار خوب هستند. به جز بازی های انحصاری، عناوین مالتی پلتفرم جذابی هم هستند که بتوانید از تجربه آن ها لذت ببرید. Gears of war 4 و Forza Horizon 3 دو بازی انحصاری تازه ای هستند که برای کنسول اکس باکس وان عرضه شده اند.

قابلیت “پشتیبانی از نسل گذشته” مایکروسافت واقعا فوق العاده بوده و تا به اینجای کار بسیار بهتر از قابلیت مشابه سونی بوده است. اگرچه تمام بازی های نسل هفتم را نمی توانید روی کنسول نسل هشتمی مایکروسافت تجربه کنید، هر روزه به تعداد بازی های این بخش اضافه می شود. هم اکنون حدود ۳۶۰ بازی از نسل هفتم را می توانید روی اکس باکس وان تجربه کنید.
پلی استیشن ۴ پرو هم از لحاظ بازی های انحصاری بسیار قدرتمند است. بازی هایی مانند Uncharted 4 و The last of us remastered نمونه هایی از این بازی ها هستند. اما شاید نقطه ضعف این کنسول، نداشتن بازی انحصاری در سبک مسابقه ای باشد. البته سونی یک بازی مسابقه ای به نام Driveclub عرضه کرد که زیاد موفق نبود.

اما اگر بحث بازی های انحصاری را کنار بگذاریم، بیشتر بازی های بزرگ و فوق العاده مانند Battlefield 1 و Hitman، روی هر دو کنسول و PC منتشر شده اند. بنابراین می توان گفت از لحاظ بازی و محتوا، از خرید هر یک از کنسول های نام برده شده، متضرر تخواهید شد.

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS4 از نظر CPU

 ایکس باکس سری اس دارای پردازشگر اصلی 8 هسته ای و فرکانس 3.6 گیگاهرتز است.
PS4 Pro دارای پردازشگر اصلی 8 هسته ای و فرکانس 2.1 گیگاهرتز است.
PS4 Slim دارای پردازشگر اصلی 8 هسته ای و فرکانس 1.6 گیگاهرتز است
در تفاوت قدرت CPU است که تفاوت اصلی نمایان می شود زیرا که پردازشگر اصلی، مرکز همه برتری های یک کنسول بازی محسوب می شود. در این بخش از مقایسه است که تفاوت اصلی مشخص می شود، مشاهده می کنید که ایکس باکس سری اس دارای بیشترین قدرت CPU است و در مرتبه دوم PS4 Pro و در مرتبه سوم PS4 Slim قرار دارد.

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS4 از نظر RAM

 ایکس باکس سری اس دارای 10 گیگابایت رم GDDR6 است.

PS4 Pro دارای 8 گیگابایت رم GDDR5 است.
PS4 Slim 8 گیگابایت رم GDDR5 است.
در مقایسه RAM هم مشاهده می کنید که ایکس باکس سری اس پیشتاز است و در مرتبه دوم دو کنسول PS4 Slim و PS4 Pro قرار دارند که در مشخصات RAM با یکدیگر شرایط یکسانی دارند.

 

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS4 از نظر خروجی تصویر

 کیفیت خروجی تصویر

 

ایکس باکس سری اس دارای خروجی تصویر 1440P-QHD است.

PS4 Pro دارای خروجی تصویر 4K است.
PS4 Slim دارای خروجی تصویر 1080Pاست.

با توجه به اطلاعات بالا مشاهده می کنید که در مقایسه خروجی تصویر، کنسول بازی PS4 Pro با دارا بودن کیفیت 4K در مرتبه اول و ایکس باکس سری اس و PS4 Slim به ترتیب در مرتبه دوم و سوم قرار می گیرند.

مقایسه ایکس باکس سری اس با PS4 از نظر حافظه ذخیره سازی

ایکس باکس سری اس دارای 525 گیگابایت حافظه ذخیره سازی SSD است.

PS4 Pro دارای دو مدل با 1ترابایت و 2 ترابایت حافظه ذخیره سازی است
PS4 Slim دارای دومدل 500 گیگابایت و 1 ترابایت حافظه ذخیره سازی است.

 

سخن آخر

 تصمیمگیری شما به این بستگه دارد که هدف اصلیتان از خرید هر یک چیست؟ اگر رزولوشن ۴K برای شما اهمیت دارد، PS4 Pro قطعا انخاب بهتری است. چرا که بازی های بهینه شده کیفیت فوق العاده ای در آن دارند. اکس باکس وان اس هم رزولوشن ۴K را برای شما به ارمغان می آورد اما کیفیتی پائین تر از پلی استیشن ۴ پرو دارد. اگر دیدن محتوای ۴K مانند فیلم و سریال برای شما اهیمت دارد، لازم است بدانید که کنسول اکس باکس وان اس از دیسک های ۴K پشتیبانی می کند. در صورتی که کنسول پرو از همان درایو Blue-ray استفاده می کند.

بسیاری معتقدند که در آینده فقط از Streaming جهت دیدن ویدئو استفاده می شود. شاید این حرف درست باشد اما سرعت اینترنت بالا لازمه استریمینگ است. متاسفانه در کشور ما با چنین سرعت اینترنتی، پخش و دیدن ویدئوهای ۴K امکان پذیر نیست. بنابراین اگر دوست دارید از دیسک های ۴K برای فیلم دیدن استفاده کنید، انتخاب شما باید اکس باکس وان اس باشد!

منبع: تکنوسان مگ



تعداد بازدید از این مطلب: 45
بازدید : 45

می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:










نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود